Hardlopen, meer dan een passie!

Het lopen heeft duidelijk ons hart gestolen. Het is zonder enige twijfel uitstekend voor lichaam en geest.

Om onze conditie op peil te houden trekken we meermaals per week onze loopschoenen aan.

Het is eigenlijk onze droom om dit jaar een hele Marathon uit te lopen.

Onze voorbereiding hiervoor bestaat uit een evenwichtig opgebouwd schema met een wekelijkse frequentie van 5 trainingen.

Op zondagochtend wordt er tijd gemaakt voor een lange duurloop (voorlopig tot 28 km).

Voor onze trainingen in de week is 's ochtends, zeer vroeg, het meest geschikte tijdstip. Niemand binnen ons gezin ondervindt er hinder van.

Als beginnende loopsters hebben we heel wat moeten experimenteren.
De kinderen verdienen 's avonds toch al onze aandacht, en het wordt dan al gauw veel te laat voor je naar buiten kan.
Eten voor een training beviel ons ook niet zo best. Na de training wordt  het dan weer veel te laat om  nog  te eten.

Uiteraard moeten er steeds goede afspraken worden gemaakt wanneer je een loopbaan, een gezin en een hobby op een leuke manier wil combineren.


Voor je van start gaat met het beginnersschema, nog enkele nuttige tips

Loop steeds in een rustig tempo, wat betekent dat je onderweg nog kan praten.
Probeer eerst lang en traag te lopen, de snelheid komt later wel.

De eerste weken volg je het  schema zo goed mogelijk. Je conditie zal snel toenemen en dan kunnen de wandelpauzes worden ingekort.

Train minimaal 3 keer per week.

Geef je lichaam voldoende tijd om te recupereren. Wissel daarom de trainingsdagen af met rustdagen.

Investeer in een goed paar loopschoenen om blesures te vermijden.

Verlies zeker niet de moed wanneer het enkele keren wat moeilijker gaat. Ook doorwinterde hardlopers kennen minder goede dagen.

Neem de draad gewoon weer op als je door ziekte of andere omstandigheden niet meer hebt kunnen trainen. Maak dan eventueel de wandelpauzes terug wat langer.

Veel succes!                                 
Beginnersschema


Voor extra zichtbaarheid, fluo vestje voorzien van reflecterende strips.

Zorg er voor dat je tijdens de donkere wintermaanden steeds goed zichtbaar bent.
Er bestaat in de handel voldoende reflecterend en/of  fluoriserend materiaal.

Top

Home

ACK

Naar runnersweb